יום חמישי, 11 באפריל 2019

לקראת פסח: איך להתגבר על דיכאון וחרדות בחג


החגים שוב בפתח, ועל פניו זו אמורה להיות תקופה משמחת.   הרי חג הפסח נקרא גם "חג החירות", והוא עומד בסימן של חופש ושחרור. אז למה דווקא בחג מתגברות תחושות שליליות, כמו חרדות, דיכאון, עצב ובדידות? למה דווקא לפני החג מתגבר החשש שתהיה במהלך החג הידרדרות נפשית? קודם כל, חשוב לדעת שזה קורה להרבה אנשים, ולא רק לך. וזה קורה משלוש סיבות עיקריות:

·       שינוי שגרה. החג הארוך גורם לנו לשנות את שגרת יומנו, ולמי שמתמודד עם חרדות, דיכאון או אובססיות, כל שינוי קטן יכול לעשות שינוי משמעותי במצב הנפשי. אנשים פוחדים משינויים, וחלקם לא מגיב אליהם טוב כלל וכלל.

·       הרבה זמן פנוי. בחג, לפחות בחלק ממנו, אנשים בדרך כלל לא עובדים ולא לומדים, מה שיוצר הרבה זמן פנוי, שפתאום לא יודעים מה לעשות בו. זה יכול להיגרר לחוסר מעש, מה שיוצר בתורו מחשבות שליליות.

·       בדידות. כאשר אנחנו נמצאים מחוץ למסגרת של עבודה ולימודים, אנחנו פוגשים באופן טבעי פחות אנשים, ומרגישים בודדים יותר. בנוסף לכך, מי שאין לו משפחה או חברים קרובים לבלות איתם את החג, מרגיש עוד יותר בודד ועצוב. בייחוד אם הוא משווה את עצמו לאחרים, שמבלים את החג בקרב אנשים אהובים.

אז מה אפשר לעשות עם התחושות האלה? איך אתה יכול להתמודד?

חשוב לתכנן מראש אסטרטגיות להתמודדות עם המצב הזה, כדי שלא תמצא את עצמך במצב של חוסר אונים ותסכול במהלך החג. אז הנה כמה רעיונות, שיכולים לעזור לך:

·       ניקיון לפסח. פסח הרי ידוע גם, באופן לא רשמי, בתור "חג הניקיון". זו הזדמנות של ממש לנקות את הבית, להיפטר מחפצים ישנים ומהרבה לכלוך. ניקיון פיזי מביא איתו פעמים רבות גם תחושה של ניקיון נפשי, השלכה של מטענים לא רצויים והיפטרות ממה שמיותר ולא תורם לך. תנסה לחשוב איך אתה מרגיש כשהחדר, או הבית מסודרים, ואיך אתה מרגיש כשהם מלוכלכים ומבולגנים. בנוסף, הפעילות והעשייה נותנים תחושה טובה ומספקת, וכן מעלים את רמת הסרוטונין במוח, שמסייע לתחושה של שמחה.

·       לארח בחג. אפשר להזמין אורחים אליך הביתה במהלך החג. זה יכול להיות בליל הסדר, בפסח שני או במהלך החג. האירוח עצמו יכול לתת לך עיסוק מצוין, וגם להפיג את תחושת הבדידות שמלווה פעמים רבות את החג. עוד בונוס באירוח הוא, שתהיה פחות חשוף לשאלות מביכות של האורחים כמו "מתי תתחתנ/י כבר?" "נו, מתי תסיים כבר את הלימודים?" וכו'. פשוט, כי הידיים שלך יהיו מלאות עבודה במהלך האירוח ויהיה פחות זמן לפטפוטים, ויתרה מזאת, בדרך כלל אנשים לא מעזים להפנות שאלות כאלה למארח עצמו (אלא אם כן יש לך משפחה בעייתית במיוחד).

·       לחגוג את החג עם אנשים נוספים, שאין להם עם מי לחגוג. אני מכירה בניין, שבו רוב הדיירים רווקים או חסרי משפחות. החליטו דיירי הבניין לחגוג את ליל הסדר יחד, אצל אחד השכנים. כל אחד הביא מאכל, ופריט נוסף כמו מפה או הגדות. בסופו של דבר היה להם פסח שמח מאוד, והם נהנו לחגוג יחד. אם אין לך עם מי לחגוג את ליל הסדר, אפשר לקחת יוזמה ולאסוף אנשים נוספים שאינם יודעים איפה יעשו את החג, ולארגן ליל סדר משותף.

·       לעשות מעשה טוב. חגים, ובמיוחד חג הפסח, הם זמן שבו אנשים רבים מתגייסים למען אוכלוסיות חלשות למיניהן: משפחות מתחת לקו העוני, ניצולי שואה וכדומה. לא חובה להקדיש זמן רב להתנדבות, אפשר גם לעשות משהו קטן שיגרום לך להרגיש טוב עם עצמך ועם התרומה שלך. למשל: לקנות סל מזון בסופר כדי להעביר אותו למשפחות נזקקות, לתרום רהיטים או בגדים, להקדיש אחר צהריים אחד לעזור בחלוקת מזון, וכדומה. מהצד השני, אם רוצים דווקא ללכת על משהו "גדול" יותר, אפשר למשל לאמץ בעל חיים. כך תוכל גם להציל בעל חיים, וגם לעזור לעצמך להפיג את הבדידות.

·       לנצל את הזמן לעשות דברים שתמיד רצית לעשות. החג מפנה לנו הרבה זמן, ואפשר לנצל אותו לעשיית דברים שתמיד נדחקים הצידה, כי אין זמן לעשות אותם. אפשר, למשל, לעשות פעילות ספורטיבית, שגם מעלה את מצב הרוח. אפשר לצייר, לקרוא, לנגן, לעשות מדיטציה, לכתוב או כל דבר אחר שאפשר להעלות על הדעת. אפשר גם לעשות דברים פרקטיים יותר, שיש לך נטייה לדחות אותם שוב ושוב: לסיים מטלות, לסדר מסמכים, לתקן משהו בבית וכו'.

בקיצור, תקופת החגים יכולה להיות לא קלה, אבל אפשר גם לראות אותה כהזדמנות ו"להפוך לימונים ללימונדה". אם מתכננים קצת מראש, וחושבים בצורה יצירתית, אפשר דווקא לנצל אותה כדי לעשות דברים חיוביים ולהתקדם, וגם לפתח אסטרטגיות שעוזרות להקלה במצב הנפשי.

חג שמח!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה